Headerbild

Hultsfreds OK 75 år

2019-05-11 i Allmänt

I januari för sjuttiofem år sedan bildades Hultsfreds OK och förutom orientering fanns en skidsektion. Att fira en förening innebär en tillbakablick men även att se framåt.

Genom åren har HOK arrangerat flera stora tävlingar SM 1975, Götalandsmästerskapet 1982 och Smålandskaveln 1984. Flera DM-tävlingar har arrangerats genom åren och på DM klassisk 1994 deltog 1462 orienterare. Under tävlingsdagen fordrades det många funktionärer, som skulle kontrollera stämplingarna, att det var rätt kontroll och att den satt rätt i rutan på startkortet.

I slutet av 1990-talet kom så nyheten med digitalt stämplingssystem och vid DM natt den 22 september 2000 använde vi SportIdent för första gången. Efter detta har utvecklingen gått snabbt med OCAD, sträcktidsläsare och allt snabbare sportindentbrickor.

2009 var den senaste stora tävlingen för HOK. Målilla OK och Hultsfreds OK ansvarade för SM-stafett och tävlingsplatsen var vid Årena i Målilla. SOK Viljan arrangerade SM-medeldistans och Vimmerby OK SM-natt. Mycket planering och några intensiva veckor före tävlingarna gav resultat och föreningarna fick fina lovord i Skogssport.

De senaste åren har vi arrangerat distrikstävlingar ungefär vart annat år och den 22 september dags igen. Men större utmaningar väntar oss. HOK planerar att tillsammans med Vimmerby OK ansöka om DM medel och DM stafett 2021 och året därpå arrangeras O-Ringen Ostkusten.

I en tid när mobiler och dataspel tar allt mer tid för barn och ungdomar är det inte lätt att konkurrera med en så udda sport som orientering. Men den som upptäcker tjusningen med sporten kan orientera i många år antingen på stora tävlingar eller på våra alliantävlingar. Dessutom finns Veteranorientering där den sociala samvaron kommer i första rummet.

Följande utmärkelser utdelades för förtjänstfullt arbete inom föreningen

SOFT förtjänstplakett (minst 12 år ) Arne Sävenstrand

SmOF silvermedalj (minst 8 år ) Johan Andersson

SOFT förtjänstdiplom (minst 7 år) Carola Billing, Urban Billing och Anders Johansson

SmOF diplom (minst 3 år) Annsofi Johansson, Annelie Nylander och Johan Nilsson

Annsofi, Annelie, Arna, Johan A och Johan N

Bildkavalkad från firandet

Först tipspromenad i det vackra vädret runt Sågdammen.

Sötast på kalaset, lilla Amelia.

Johan visade gamla och nya bilder